In deze blog over emailmarketing vertel ik je meer over cold subscribers opruimen: hoe doe je dat, maar vooral ook waarom zou je dat zou moeten doen. Ik geef je 4 redenen waarom en uiteraard vertel ik je ook hoe ik dat zelf aanpak.

Een overvolle inbox is niets om blij van te worden, en hetzelfde geldt voor je e-maillijst. Als je serieus bezig bent met e-mailmarketing, dan is het hoog tijd om je lijst eens flink onder handen te nemen en afscheid te nemen van die ‘cold subscribers’.

Wat zijn cold subscribers?

Cold subscribers zijn die abonnees die ooit vol enthousiasme je e-mails wilden ontvangen, maar ergens onderweg zijn afgehaakt. Ze openen je e-mails niet meer, klikken zelden of nooit op links en lijken in de digitale schaduw te verdwijnen. Ze zijn als die ene sok die altijd lijkt te verdwijnen in de wasmachine – hij is ergens, maar je weet niet waar ze zijn, ze lijken hun nut te hebben verloren.

Het kan zijn dat het een mailadres is dat ze niet meer gebruiken, of ze hebben compleet andere prioriteiten, ze hebben je misschien ooit naar hun ‘reclame’ folder verhuisd en zien je daarom niet meer, of ze hebben simpelweg geen interesse meer in wat jij te melden hebt. Heel eerlijk… ik heb dan ook geen zin om belangrijke ruimte in te nemen in de inbox van deze mensen.

cold subscribers opruimen

Waarom moet je ze verwijderen?

Waarom zou je ze eigenlijk van je lijst verwijderen? Kijk.. je moet natuurlijk niks. Is het verstandiger? Dat wel! Laten we beginnen met het idee van een opgeruimde lijst.

Hier zijn enkele redenen waarom het tijd is om afscheid te nemen van die cold subscribers:

1. Verbeterde Betrokkenheid: Jouw e-mails moeten worden geopend, gelezen en gewaardeerd. Niet genegeerd of erger nog, als spam gemarkeerd. Cold subscribers kunnen je totale betrokkenheidscijfers omlaag halen. Het is tijd om je lijst op te frissen en een actiever publiek te koesteren!

2. Kostenbesparing: Als je e-mailmarketing-programma kosten baseert op het aantal abonnees of aantal mailtjes die verstuurd worden (wat dus meestal zo is), dan kan het verwijderen van die ongeïnteresseerde zielen je wat geld besparen. En wie houdt er nu niet van besparen?

3. Betere Inzichten: Cold subscribers kunnen je statistieken verstoren. Als je hun gedrag niet meerekent, krijg je een realistischer beeld van hoe je campagnes werkelijk presteren.

4. Verbeterde Bezorgbaarheid: Met een opgeschoonde lijst vergroot je je kansen om in de inbox van actievere abonnees terecht te komen. Zeg maar gedag tegen die vervelende spammap!

Gids: Zo bouw je een goede mailinglijst

Ik stuur je mijn gratis gids en leer je waarom het belangrijk is en hoe je een goede mailinglijst bouwt!

Daarnaast blijf je op de hoogte van updates en andere nieuwe ontwikkelingen.

    Vergeet niet het eerste mailtje te bevestigen, daarna ontvang je de gids.

    Hoe verwijder je cold subscribers?

    Nu de vraag: hoe kom je van die cold subscribers af? Begin met het maken van een segment van de abonnees die al een tijdje niets van zich hebben laten horen. Stuur ze vervolgens een vriendelijke ‘afscheids-mail’. Vertel ze dat het tijd is om afscheid te nemen, maar bied ze de kans om te blijven als ze dat willen. Na een redelijke periode zonder reactie, kun je ze veilig van je lijst verwijderen.

    Sommige mailprogramma’s hebben de mogelijkheid om hiervoor een automation op te zetten (ik gebruik ConvertKit en daarbij kan dat sowieso). Deze trekt automatisch mensen die xx aantal dagen niet hebben gereageerd hierin. Zij krijgen een tag en krijgen daardoor een afscheidsmail. De mensen die daar niet op reageren binnen een xx aantal dagen worden vervolgens automatisch uit je lijst verwijderd.

    Dus, daar heb je het! Het is tijd om je e-maillijst op te ruimen en met een schone lei te beginnen. Dit zal je e-mailmarketing prestaties verbeteren en wie weet, misschien levert het ook nog enkele ‘warme’ abonnees op. Veel plezier met opruimen!

    Bewaar dit artikel op Pinterest!

    cold subscribers opruimen