Er zit achter de schermen flink wat werk in het onderhouden van een blog/merk en hoe je bezoekers/klanten/gasten naar jouw website of zaak toe trekt. Vandaag vertel ik wat meer over content plannen op Instagram. Waar moet je op letten en is het handig?

Instagram is een geweldig social media platform. Mede omdat dit zo visueel is en je er echt contact kunt leggen vind ik het zo geweldig. Maar hoe zorg je nou dat je Instagram-game helemaal on point is? Naast een goede strategie kan content plannen echt een uitkomst zijn.

pinterest fouten

Waarom zou je je content inplannen op social media?

Content plannen kan handig zijn voor bloggers (of bedrijven met waardevolle artikelen) maar uiteraard ook voor bedrijven en horeca.

Voor bloggers

Als jij een geweldig goed artikel, recept of andere waardevolle content hebt geschreven wil je natuurlijk ook dat mensen het daadwerkelijk lezen. Nu kun je het online zetten en afwachten tot mensen het vinden via google. Maar je kunt het zelf natuurlijk ook een extra zetje in de juiste richting geven; mensen op verschillende platformen laten weten dat er iets online staat wat ze echt moéten lezen.

Met een enkele uitzondering daargelaten, schrijf je artikelen zodat mensen het ook gaan lezen. Je wilt mensen inspireren om dat lekkere recept te maken, ze iets leren of zoals ik met dit artikel; ze laten zien hoe fijn het is om je content te plannen voor Instagram.

Mijn grootse reden als blogger om te plannen is dat de content online komt wanneer ik dat wil. Ik hoef niet alles handmatig te doen op het tijdstip zelf en dat scheelt mij tijd.

Voor restaurants

Je wilt met jouw Instagram uitstralen wat jouw restaurant uniek maakt; waarom zouden mensen bij jou moeten komen eten, wat kunnen ze verwachten en wat maakt jou beter/leuker dan het restaurant om de hoek?

Plannen kan interessant zijn voor jou omdat je druk ben met je eigen bedrijf! Even snel iets tussendoor plaatsen werkt niet (tenzij het in je Instagram stories is) en daardoor vergeet je het vaak. Nu komt jouw content online wanneer jij dat wilt zonder dat je daar je wekker voor moet zetten op de zaterdagochtend of gast moet laten wachten omdat je “even” wat moet posten.

Voor bedrijven/merken

Je kunt jouw merk echt showcasen op Instagram. Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf, wat verkoop je, wat is het verhaal erachter en waarom kunnen mensen echt niet zonder jouw product? Door een goede feed te creëren en het gesprek aan te gaan zorg je voor herkenbaarheid en een gunfactor.

Plannen is interessant voor je omdat je zo een mooie feed kunt creëren. In plaats van hier verschillende keren in de week druk mee te zijn, plan je nu een dag/tijd in om je feed optimaal te maken.

Een contentplanner als timesaver

Als jij al een mooie strategie hebt bedacht, dan weet je wat voor content je zou willen delen op je Instagram. Wellicht heb je zelfs al een voorraadje foto’s klaarstaan. Hoe makkelijk is het dan als je in 1 uur per week je hele week aan content ingepland hebt staan?! 

Mijn allergrootste reden om een contentplanner te gebruiken is als timesaver. Want iedereen weet het; content uitzoeken, een bijbehorende tekst schrijven en de juiste hashtags zoeken kost nou eenmaal tijd. Ik bundel die tijd liever in een tijdsvak en ben dan dus in die tijd gefocust op de concent die ik wil delen.


Waar moet je op letten als je een contentplanner wil gaan gebruiken?

Jarenlang was het niet mogelijk om je content in te plannen op Instagram, maar tegenwoordig zijn er enkele sites die samenwerken met dit platform waardoor het dus wel mogelijk is. Wil je gebruik gaan maken van een Instagram contentplanner zoek dan dus altijd goed uit of ze daadwerkelijk samenwerken met het platform.

Op deze pagina van het moederbedrijf Facebook vind je de websites die officieel partner zijn. Nog steeds raad ik je wel aan de voorwaarden van een website te lezen als je je Instagram gaat linken, want soms zie ik daar nog wel vreemde dingen in staan. Als je bijvoorbeeld toestemming moet geven voor ‘mag reacties plaatsen/verwijderen namens jou’ dan haak ik al snel af.

Vaak is het wel zo dat je hiervoor een business account moet hebben op Instagram. Maar dat werkt alleen maar in jouw voordeel! Met een business account heb je de volgende voordelen:

  • Inzicht in je statistieken, van je account en per post
  • Betere bereikbaarheid, doordat je telefoonnummer/adres/email kunt toevoegen
  • Je kunt, als je dit wilt, adverteren op Instagram

Content plannen op Instagram, ga jij er mee aan de slag?

Na het lezen van dit artikel weet je hoe belangrijk Instagram is voor jouw bedrijf/blog én wat de voordelen zijn van het plannen van je content. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe jij over het plannen denkt of dat je na het lezen van dit artikel wellicht ook een planner gaat gebruiken?

content plannen op instagram

Dit artikel verscheen voor het eerst op (mijn andere website) FoodQuotes op 03-08-2019, alle informatieve artikelen zijn overgezet naar deze website.