Als ik met horeca eigenaren en/of medewerkers spreek over Instagram en hoe ze dat goed kunnen inzetten voor hun zaak, is een veelgestelde vraag; ‘hoe doe ik dat nou zelf, dat food fotografie voor instagram?’. Een tipje van de sluier voor als je zelf aan de slag wilt gaan.

Niet elke ondernemer wil zelf aan de slag met foto’s maken, maar het is natuurlijk wel handig als jij of een medewerker wat inzicht heeft hierin. Uiteraard kun je er altijd voor kiezen om de content creatie uit handen te geven, stuur me zeker een mail; ik ken namelijk genoeg goede fotografen die je hiermee op weg kunnen helpen!

Aan de slag met food fotografie!

Eigenlijk heb je helemaal niet zo superveel nodig om zelf aan de slag te gaan met food fotografie in jouw zaak. Met deze 4 dingen kom jij namelijk al een heel eind:

  • Camera of telefoon met goede camera
  • Daglicht
  • Onderwerp, oftewel; eten/drinken
  • Setting

Valt best mee toch? 

1. Camera of telefoon

Het spreekt natuurlijk voor zich dat je een camera of telefoon nodig hebt om de foto’s mee te maken. Dat kan een fancy spiegelreflexcamera zijn of je mobiele telefoon, want daarop zitten tegenwoordig echt goede camera’s!

Tegenwoordig hebben alle telefoons echt een camera erop zitten waar je u tegen zegt. Dat is wel wat anders dan jaren geleden… Ook kun je vaak op je telefoon de foto al bewerken; wat lichter maken, iets meer contrast, bijsnijden. Je kunt tegenwoordig alle kanten op met je telefoon of apps die je kunt downloaden, er is meer dan genoeg keuze.

Natuurlijk kun je ook aan de slag met een spiegelreflexcamera. Hierop zitten verschillende standen en als je er niet zo in thuis bent kun je uiteraard op de automatische stand schieten. Dan bepaald de camera alles en hoef jij alleen nog te zorgen voor een juiste setting met voldoende licht en lekker eten/drinken.

Ben je er iets meer in thuis dan kun je gaan experimenteren met de instellingen en eventueel in RAW schieten. Let er bij RAW foto’s wel op dat alles dan nog bewerkt moet worden in een foto bewerkingsprogramma zoals Lightroom of photoshop.

2. Daglicht

Daglicht, dat is toch echt waarmee je foto’s eigenlijk echt het mooiste worden. Met een goede lichtinval hoef jij namelijk ook minder te bewerken en te sleutelen aan de foto’s om tot een mooi resultaat te komen.

Experimenteer met verschillende plekken in je zaak, maak testfoto’s met bijvoorbeeld een broodje. Kijk welke foto er het mooiste uitziet en gebruik voortaan die plek om jouw foto’s te maken. Vaak zijn die plekken in de buurt van een raam.

Geen daglicht of maak je foto’s in de avond? Dan wordt het toch echt foto’s bewerken op je telefoon of met een bewerkingsprogramma op je computer. Of je moet om leren gaan met een flits en eventueel goede lampen aanschaffen, maar dan ga je wel echt diep de materie in van goede food fotografie.

3. Onderwerp

Zonder onderwerp geen foto. Zorg dat de gerechten die je wilt fotograferen er tip-top uitzien. Verse salades, frisse groenten en alles tot in de puntjes bereid. Geen verlepte sla, oude broodjes of andere oude ingrediënten. Nee, het moet precies zo zijn zoals het altijd is; tip-top in orde!

Hier wil ik je adviseren; maak niet snel even een foto van het gerecht voor je gast. Snel en haastwerk gaat niet samen met mooie food fotografie.

Mijn advies? Plan een ochtend of middag in om te fotograferen. Maak verschillende gerechten en fotografeer deze in de perfecte en meest juiste omstandigheden. Daarna kun je uiteraard die gerechten gewoon opeten, alleen zijn ze dan misschien iets minder warm 😉 .

4. Setting

De setting, oftewel; de tafel, aankleding etc etc. Je hebt als het goed is al de beste locatie om de foto te maken en het onderwerp uitgezocht, nu is het dan nog zaak dat je gaat kijken naar de setting.

Wil je puur en alleen het eten of drinken op de foto zetten? Zorg dan voor een mooie achter- en/of ondergrond waarbij het onderwerp perfect uitkomt. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de tafel wat meer in te dekken met servetten, bestek, glazen etc etc.

Belangrijk hierbij is om echt vast te houden aan je eigen stijl! Dat zorgt namelijk voor herkenbaarheid in je instagram-feed. In het artikel instagram voor horeca laat ik een aantal mooie voorbeelden zien van restaurants die dit perfect onder de knie hebben.

Ga je nu zelf aan de slag met food fotografie voor instagram?

Na het lezen van dit artikel ben ik heel erg benieuwd of je nu zelf aan de slag gaat? Of ik het je wellicht alweer iets duidelijk heb gemaakt en jij nu weet waar je moet beginnen.

Dit artikel verscheen voor het eerst op (mijn andere website) FoodQuotes op 14-04-2019, alle informatieve artikelen zijn overgezet naar deze website.