Vaak hoor ik mensen zeggen dat je zakelijk en privé gescheiden moet houden op Pinterest. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: daar ben ik het niet mee eens! Al helemaal niet als jij je bedrijf bent. Laat zien wie je bent! Ik leg het je hieronder graag uit hoe ik erover denk.
Uitzondering op de regel
Laat ik even beginnen met 1 grote kanttekening; als jij werkt voor een groot bedrijf, dan is het wat anders om zakelijk en privé te mixen. Werk jij bij een groot bedrijf/merk en ben jij verantwoordelijk voor de marketing, dan zou ik wel een account aanmaken die je helemaal zakelijk inricht. Je weet bijvoorbeeld namelijk nooit of je ooit van baan gaat veranderen en dan wil je natuurlijk niet dat iemand anders in jouw privé Pinterest terechtkomt.
Voor grote bedrijven, waar vaak 1 of meer persoon verantwoordelijk is voor de marketing, zou ik het altijd aanraden om een eigen zakelijk Pinterest profiel aan te maken. Alleen maar content die perfect past bij het bedrijf en de doelgroep. Jij vertegenwoordigt namelijk dan een bedrijf dat niet van jou is, dus jouw privé en zakelijk is dan echt gescheiden.
Jij bent je bedrijf
Maar ben jij je bedrijf; werk je als zzper? Dan is er in mijn ogen niks mis met het mixen van zakelijk en privé op Pinterest. Waarom zou je alleen op bijvoorbeeld Instagram laten zien we er precies achter het bedrijf zit, waar jouw interesses liggen? Dan kan ook prima op Pinterest. En laat ik je verklappen; de kans dat mensen ál jouw pins/borden op Pinterest zien is helemaal niet zo groot.
Kijk, ik kan me voorstellen dat als je graag opzoek gaat naar mooie lingerie dat je dit dan wel op een privé bord opslaat. Er is natuurlijk altijd een nuance in wat je wel en niet met iedereen online deelt. Maar als je, net als ik, bijvoorbeeld ook blij wordt van vrolijke kattenfoto’s, dan kan dat best gewoon op je account. Niks mis mee!
Zo kunnen er ook andere dingen zijn die jou inspireren, dingen die wellicht ook voor je volgers interessant zijn. Want dat is uiteindelijk waar Pinterest om draait: inspiratie bieden. Ben jij een coach en ga je helemaal aan van de inspirerende quotes; delen met iedereen! Want grote kans dat jouw ideale doelgroep dat ook interessant vind. Waarom zou je alleen dingen delen die perse in een rechte lijn staan met jouw aanbod van diensten/producten? Hoe meer je mensen inspireert hoe meer ze jou en je waarde leren kennen.
Mensen zien niet al je pins en borden
De kans dat mensen op Pinterest al je pins en borden zien is namelijk helemaal niet zo groot. Wanneer is dat wel zo? Als mensen specifiek naar je profiel gaan en door al je pins en/of borden gaan scrollen. Maar zeg nou zelf eens eerlijk; hoe vaak doe jij dat bij anderen? Waarschijnlijk bijna nooit!
Ik doe het wel, maar dat is dan vanuit zakelijk oogpunt; om te kijken of en hoe mijn nieuwe klanten hun Pinterest hebben ingericht en hoe ze het gebruiken.
Vroeger was het nog zo dat je op je startpagina van Pinterest alle pins zag van mensen die je volgde, zelfs in chronologische volgorde. Maar door de jaren heen is dat dus niet meer zo, over het algemeen zie je alleen pins die voor jou relevant zijn; waar je regelmatig op zoekt, op klikt of dingen die verwant zijn aan de onderwerpen die je zelf vaak pint. Daarbij is het ook nog eens zo dat je tegenwoordig je startpagina van Pinterest echt helemaal kunt aanpassen aan je eigen wensen; wat je wel en wat je niet wilt zien. Daar schreef ik al eerder dit artikel over: Je Pinterest startpagina aanpassen.
Ik ben benieuwd, is bij jou zakelijk en privé gescheiden op Pinterest?
Na het lezen van dit artikel weet je dus waarom het in mijn ogen niet perse nodig is om zakelijk en privé gescheiden te houden op Pinterest. Maar nu ben ik dus wel erg benieuwd: hoe is het bij jou? Heb jij zowel een privé als zakelijk account? Of zet je het wellicht helemaal nog niet zakelijk in?
Mocht je het nog niet zakelijk inzetten, lees dan eens dit artikel: is Pinterest interessant voor mijn bedrijf? Doe de check!Een email adres invullen voor het antwoord op de check is niet nodig.
Pin zakelijk en privé gescheiden houden op Pinterest!
Bewaar dit artikel een van je Pinterest borden! Zo kun je het later gemakkelijk terugvinden en anderen inspireren!
Dit artikel verscheen voor het eerst op (mijn andere website) FoodQuotes op 08-07-2020, alle Pinterest artikelen zijn overgezet naar deze website.